Thursday, April 1, 2010

KEMATIAN MENJEMPUT

MATI

Sekali disebut dan mendengar perkataan ini,terasa masih jauh lagi rasanya saat itu atau tidak memberi kesan pada hati seakan-akan kita tidak akan melalui saat itu..benarlah,dunia telah merantai hati dgn kecantikan palsu yg mempesona menyebabkan kita merasakan banyak lagi yg perlu dikejar,banyak kerja yg tergendala,banyak harta yg belum dikumpul seolah-olah dunia ini tidak pernah berpenghujung.hati tidak puas memburu itu dan ini,mengikut bisikan halus nafsu sehingga menutup mata hati.

Adakala kesedaran itu datang,bila hati disentuh dgn pemergian insan terdekat..tengok upacara pengebumian di depan mata..saat itu baru terasa membayangi diri di tempat tersebut..apa rasanya saat ditarik nyawa?bagaimana akhirnya penghidupan ini?nyawa ditarik dlm keadaan kita macam mana?saat iman penuh di dada atau saat maksiat membaluti diri?bila persoalan2 begini mengasak fikiran,barulah insaf sebentar..ya,sebentar n sekejap je. kemudian hati lalai kembali dgn pesona dunia..alangkah susahnya mendidik hati..andainya istiqamah belum kukuh dalam diri. bukan tiada yg tersentuh secara menyeluruh tetapi bilangannya terlalu sedikit..mereka seolah-olah terlindung di dalam pasir atau tersembunyi di dasar laut.

BERINGAT-INGAT

Dgn kesibukan mengejar kekayaan n kejayaan dunia,lupakah kita dgn ayat ini?

“sesungguhnya orang yg bijak itu adalah org yg mengingati mati”

Tidak mengapa andai kita terlupa dalam kesibukan dunia tetapi kita ingatkanlah hati kita bahawa Rasulullah s.a.w menggalakkan kita sentiasa menziarahi orang mati agar kita tidak mudah lalai dgn dunia. Dan adakalanya,ingatkanlah diri,bayangkan diri kita,saat ditarik nyawa itu..saat bagai terasa kulit ini disiat-siat seperti kita melihat kulit2 binatang korban yg disiat..sekurang-kurangnya kita akan merasa insaf n sentiasa beringat.

Berjaga-jagalah kita dgn penyakit ALHAWAN:penyakit yg melanda hati manusia,iaitu cintakan dunia dan takutkan mati..

ALAT SEMATA-SEMATA

Tentang mengejar akhirat,bukan bermakna meninggalkan dunia secara keseluruhan dan duduk sahaja di atas tikar sembahyang,beribadah,berhenti kerja serta meninggalkan tanggungjawab pada agama,keluarga dan ummah.ini sendiri tidak diajar dan dianjurkan oleh Islam..tetapi maksud di sini adalah berpada-pada..berpada-pada dalam mendapatkan dunia,menjadikan dunia dan isinya hanya sebagai alat mendekatkan diri pd Allah..ya,ALAT semata-mata..alat utk membuat kebaikan..alat utk menambah amalan kita utk mendapat kembali ganjaran di akhirat..

“letaklah dunia di tanganmu,bukan di hatimu”

KITA BOLEH PILIH

Ya! Kita boleh pilih,utk menjadikan diri kita mati dlm keadaan bagaimana..pilih melalui amalan kita dari SEKARANG dlm tqdir Allah..sememangnya, taqdir itu milik Allah..tetapi kita yg bertanggungjawab membuat putaran hidup kita menuju taqdir Allah.

Kita ada kuasa,kuasa utk memilih..pilihlah dgn pilihan yg terbaik,yg membawa kebaikan dan kebahagiaan buat diri kita di dunia dan akhirat.

bak kata salah seorang sahabat,nak tak nak kita kena hadapi benda tu,jadi diri kita yg membuat keputusan dan memilih sama ada pilihan kita positif atau negative..sbg contoh, kita nak exam atau temuduga.exam atau temuduga ni,kita memang kena hadapi utk menaikkan lagi tangga peningkatan dalam diri.sekiranya tidak,kita akan kekal di tahap yg lama..jadi di sini,kita boleh pilih sama ada utk menghadapi dan membuat persediaan ini dalam keadaan senang hati ataupun tertekan.

Aplikasinya dalam keadaan yang makin hampir dgn jemputan malaikat maut:

كل نفس ذائقة مؤت

“sesungguhnya,setiap yg bernyawa itu pasti akan merasai mati”

Nak tak nak,kita tidak boleh lari daripada kematian yg pasti.kita semua memang akan menghadapi saat kematian itu..utk berjumpa dgn Pencipta dan Pemilik diri kita.jadi di sini,kita boleh pilih melalui amalan kita utk mati dalam keadaan husnul khatimah atau suul khatimah.kalau kita mati dlm keadaan husnul khatimah,syurga lah tempat kita,tempat yg lagi indah dan mempesona berbanding dgn pesona palsu dunia.sekiranya sebaliknya,nerakalah tempatnya dan sudah pastinya,keadaannya teramat dahsyat daripada kehidupan dunia. [na’uzubillah].

Dan janganlah lupa utk berdoa pd Allah agar mematikan kita dlm keadaan husnul khatimah:

"اللهم تختم علينا يا الله بحسن الخاتمه ولا تختم علينا يا الله بسوء الخاتمه.امين"

“ ya Allah,matikan kami dlm keadan husnul khatimah dan jangan matikan kami ya Allah, dlm keadaan suul khatimah.ameen”

Jadi buatlah pilihan yg tepat kerana pilihan di tangan kita.

Renungilah lirik ini:-

Mati

Sampailah waktu ajalkan datang
Malaikat maut segera menjelang
Dicabut nyawa tiada terbilang
Sakit terasa bukan kepalang

Mati itu terlalu sakit
Di dalam kubur terlalu sempit
Ular dan kala datang menggigit
Papan dan bumi pula menghimpit

Masuklah mayat ke dalam bumi
Munkar dan Nakir tanyakan diri
Tiada terjawab amalan sendiri
Dipukul malaikat ke dasar bumi

Setelah di kubur baru menyesal
Teringat diri membuat dosa
Teringat diri tiada beramal
Tak mungkin lagi pulang ke dunia

Mati itu terlalu lazat
Bagi syuhada' di medan jihad
Olehlah itu wahai sahabat
Iman di dada perlu ditingkat

Boleh download di sini atau sini

[siru’ala barakatillah]

wassalam

3 comments:

eyzzah said...

hmm,btol2...

insaf sekejap,tapi nnt da lupa diri..

moga sentiasa istiqomah dlam mengingati mati..ameen!

Raihana Nazri said...

hu~

duduk sini lg susah nak rasai 'nikmat mengingati mati'

bukan mendoakan kematian. namun, memang saat menziarahi kematian sudah lama tak hadir..

harapnya kita bersedia menerima kematian diri sendiri jua insan2 tersayang..

pu3_raudhah said...

to eza n rye: kte manusia..pasti ada saat lalai kita n saat iman btambah.

yg pnting,kita sme2 doa moga saat kematian mnjemput,Allah matikn kte n org yg kte syg dlm keadaan husnul khatimah..ameen =)