Monday, February 15, 2010

kelas bermanfaat =)

Assalamualaikum..

sekadar berkongsi ilmu apa yg diperoleh sepanjang mengikuti dua hari kelas tasawwuf bersama Syeikh Rahimuddin yg merupakan salah seorang ahli sufi berasal Indonesia dan menetap di sini..

ana baru tahu apa itu tasawwuf apabila mengikuti kelas itu,maksud di sini,sebelum ana mengikuti kelas itu,ana tidak tahu langsung apa yg dimaksudkan dgn tasawwuf..alhamdulillah,spanjang 2hari klas itu berlangsung,dptla sedikit memberi kefahaman kpd ana pngenalan tasawwuf..

di sini,an berkongsi secara umum sekadar yg termampu,apa yg an faham ttg ilmu sufi itu..hakikatnya,ilmu ini,ada pada setiap insan yg melakukan segala perintah Allah n meninggalkan laranganNya keranaNya iaitu menghadirkan hati n kekhusyukan kpd Allah sepenuhnya..[pandangan ana]ini kerana ilmu itu merupakan amalan rohani kita yg sememangnya wujud dlm diri sepanjang melaksanakan ibadah cuma kita tak tahu roh yg hadir sepanjang kita melakukan ibadah itu dipanggil tasawwuf dan apa sahaja yg kita lakukan sepanjang kehidupan itu adalah ibadah.

sememangnya benar,tasawwuf bukan merupakan ilmu sebagaimana bidang yg kita belajar hari ini,seperti belajar sesuatu ilmu,seperti syariah,feqah,tauhid,sains,bahasa inggeris,matematik atau apa sahaja ilmu yg menambahkan pengetahuan kita dgn kata lain,belajar yg memerlukan guru utk menambahkan kefahaman..tetapi ilmu ini merupakan hasil tindak balas kerohanian yg hadir ketika melakukan amalan dan ibadah kita pd Allah..ia juga boleh dikatakan sbg pemikiran hati..[hati yg merenung bukan akal yg berfikir]

bukan bermakna menolak utk berguru dlm tasawwuf,tp utk mnytakan bahawa hidayah utk ahli sufi ini bkn blh diperoleh melalui talaqqi n pmbacaan buku2 agama.

Tasawwuf ini terbahagi kpd beberapa bahagian..semestinya ana tidak mampu utk mnghuraikan setiap bahagian2 lebih2 lg,seperti yg ana katakan di atas,ana tulis secara umum tetapi ada satu bahagian yg ana kira mungkin boleh memberi kefahaman dgn lebih mndalam ttg ilmu ini..

Tasawwuf: Ikatan Cara Pelaksanaan Ibadah yg Sempurna

Tasawwuf itu hakikat dan amalan batin.seperti berikut:-

  • Islam = Fiqh = Syariah =`Amal
  • Iman = Tauhid = Aqidah = I`tikad
  • Ihsan = Tasawwuf = Akhlak = Adab

Nampak tak perkaitannya?

sbg contoh,ketika menunaikan solat..solat itu ada dalam kategori syariah dan fiqh utk menghasilkan `amal,tp diperlukan bersama aqidah dan ketauhidan yg mantap membuktikan i`tikad dan diiringi bersama akhlak yg sempurna bersama 'hakikat' tasawwuf bg membuahkan peradaban..

salah satu cara menuju ke arah memiliki ciri2 ahli sufi ini ialah 'mujahadah nafsu'

mujahadah nafsu itu :-

  1. sedikit makannya
  2. sedikit tidurnya
  3. sedikit percakapannya
sedikit makannya itu adalah makan secara berpada-pada..tidak makan makanan yg enak2..bukan langsung tak dibenarkan menjamah makanan enak,maksud tersiratnya ialah supaya dapat menundukkan nafsu makan..jadi biasakanlah diri makan makanan yg biasa2 sahaja.

sedikit tidurnya,juga membawa pengertian yg sama,tidur mengikut kadar yg secukupnya sekadar kemampuan kita..suka utk ana berkongsi tentang bisikan malaikat..apabila kita terjaga dari tidur ketika sebelum subuh,bangunlah..kerana itu tandanya malaikat mngejut kita utk bgn bertahajjud pdNya..mungkin sbb kita ada berniat sebelum tidur ataupun mungkin tidak..tp bangunlah..krn mungkin hari esok,malaikat tidak lagi akan mngejut kita(fikir2kanlah)

sedikit percakapannya,hanya menuturkan sesuatu yg merupakan keperluan dan merupakan ibadah bg dirinya.

konteks kita?

kita..sbg pelajar yg sedang menuntut ilmu dlm bidang masing2..(ilmu yg kita tuntut sekarang ialah fardhu 'ain utk diri kita,wajib utk kita tahu semua perkara dlm bidang yg kita miliki,dan fardhu kifayah utk org lain)tidak salah utk ana katakan,sepatutnya,mjd tuntutan juga kepada kita utk mempunyai ilmu tasawwuf..bukan bermakna ana katakan kita semua wajib jadi ahli sufi..bukan..bukan itu maksud ana..tp,jadikanlah diri kita ke arah memiliki ciri2 tersebut..

Jika anda seorang guru,jadilah guru sufi,nescaya mampu memberikan ilmu pelajaran yg terbaik,bukan sahaja mnjadikan mereka golongan intelektual yg hanya pandai berfikir menggunakan akal malahan merenung segalanya melalui hati dgn mendidik jiwa-jiwa pewaris agama dan bangsa ini

jika anda seorang doktor/dentist,jadilah doktor/dentist sufi..nescaya mampu mengubat pesakit bkn sahaja fizikalnya malah rohaninya.

jika anda seorang aktuari,jadilah aktuari sufi..nescaya urusan perniagaan,
kewangan, ekonomi negara bkn sahaja stabil malahan dapat menghidupkan roh sufi dlm melaksanakan pekerjaan dgn amanah.

jika anda seorang jurutera,jadilah jurutera sufi,nescaya mampu membangunkan bangunan bersama dgn terdirinya kerohanian dlm jiwa,bukan sahaja utk diri malahan juga utk jiwa org lain yg bakal menduduki bangunan tersebut mengecapi ketenangan.

jika anda seorang arkitek,jadilah arkitek sufi..nescaya akan menghasilkan senibina yg dikagumi di mata dunia bukan sahaja ukiran yg berkualiti malahan nilai2 murni dalam bntuk ukiran Islam tidak dilupakan..

jika anda seorang peguam,jadilah peguam sufi..nescaya bukan sahaja menjadi pembela manusia yg hanya petah berbicara malahan menjadi pembela hak dan kebenaran serta keadilan dalam dunia..

dan apa sahaja bidang..

hakikatnya,tasawwuf ini bukan hanya utk ahli sufi malahan utk semua umat manusia yg mengejar kezuhudan hakiki dalam diri..

renungilah..

"sememangnya ilmu itu penting dlm kehidupan manusia..terutama ilmu diperlukan dlm melaksanakan 'amal..ilmu itu penting utk menjadikan kita seorang yg bijak pandai..ilmu jg pnting utk menjdaikan kita seorang berfikir tetapi ingat,tanpa sifat ZUHUD dan ADAB,tiada guna kerana syaitan itu juga pemikir yg bijak tetapi mereka TIADA ADAB"

moga bermanfaat atas perkongsian yg tidak seberapa ini..maaf atas segala kesalahan dan sila tambah dan perbaiki sekiranya terdapat kekurangan dan kesalahan

wassalam

0 comments: