Monday, January 25, 2010

MUSLIMAH TIDAK GUNA???

[dipetik drp www.inteam.com.my]
Assalamualaikum..

Mari kita renungkan artikel khas, khusus untuk para muslimah..

"Muslimah memang tak guna..???"
Buat sahabat muslimah terutamanya.....
Tetap tenang dan teruskan membaca dengan teliti....smile

1. Perempuan yang bergelar muslimah itu TIDAK GUNA kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayang kulitnya. Kerana dia tahu, bahawa pakaian seperti itu adalah pakaian yg layak dipakai oleh perempuan jalang.

2. Perempuan yang mengakui dirinya beragama islam memang TIDAK GUNA rantai kaki yang berloceng utk dililitkan pada kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun tersembunyi tetap bergemerincing dan menarik perhatian orang lain, lebih-lebih lagi lelaki JAHAT. Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An- Nur.

3. Perempuan yang mengakui dirinya ana muslimah memang TIDAK GUNA minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi. Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan utk membuat pewangi itu. Perempuan yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dgn memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan yang kuat pegangan islamnya memang TIDAK GUNA kata- kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya. Lelaki atau perempuan yang bercakap menggunakan perkataan yang buruk @ jahat, adalah seperti sepohon pokok yang rosak akar tunjangnya. Dia tahu bahawa perumpamaan perkataan yang baik dan buruk dinyatakan dengan jelas dalam ayat 24-26 surah Ibrahim.

5. Perempuan muslimah TIDAK GUNA masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keabaian saudaranya. Dia tahu bahawa sekiranya orang yang suka mengumpat baik lelaki atau perempuan dia seolah-olah memakan daging saudaranya sendiri.
Apakah sanggup kita memakan daging saudara sendiri?
Persoalan ini ditanyakan kepada kita dalam firmanNya ayat 12 surah al-Hujurat.

6. Perempuan yang berpakaian berdasarkan syariat islam memang tidak guna tudung yang pendek, apabila memakainya diselempangkannya dan menampakkan bahagian yg sepatutnya ditutup. Sememangnya ia menjadi tatapan mata lelaki yang jahat yang terkena panahan syaitan. Dia tahu apabila bertudung, dia mesti melabuhkan tudungnya sehingga menutup alur lehernya dan tidak menampakkan bentuk di bahagian dadanya. Pesan Rasul seperti yang disuruh oleh Allah tersebut dalam ayat 59 al-Ahzab. Begitu juga seorang lelaki yang bergelar suami mesti memberi peringatan untuk isteri dan anak- anaknya.

7. Perempuan yang memahami etika dalam islam memang TIDAK GUNA lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki. Jika bercakap dengan lelaki yang bukan mahramnya, bercakaplah dengan tegas. Jangan biarkan suara lunak manja itu untuk menarik perhatian lelaki yang sakit dalam hatinya. Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata. Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu. Bahaya suara wanita yang bercakap dengan gaya membujuk yang boleh mencairkan keegoan lelaki (yg bukan mahramnya) dicatat dalam ayat 32 surah al-Ahzab. Makna ayatnya lebih kurang begini"Maka janganlah kamu tunduk dlm berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dlm hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik" 'Tunduk' di sini ditafsirkan sbg berbicara dgn sikap yang boleh menimbulkan keberanian orang untuk bertindak jahat kpd mereka. "Penyakit dlm hati" adalah keinginan seorang lelaki utk melakukan perbuatan sumbang dgnnya seperti berzina. Mengapa? Lelaki sangat mudah tertarik kpd seorang wanita melalui suaranya.

8. Perempuan yang menjaga maruah islam memang TIDAK GUNA alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan di hadapan suaminya sahaja. Adab bersolek (tabarruj) ini amat ditekankan kepada wanita muslim (muslimah) kerana semestinya kecantikannya adalah hak ekslusif yang mesti persembahkan kepada suaminya. Jika ingin keluar bekerja, dia memakai make-up secara bersederhana sahaja sehingga tidak jelas kelihatan pada wajahnya dia bersolek. Jangan bersolek sehingga cantiknya anda sehingga kadang2 wajah anda menjadi seperti hantu. Hendak bergincu? Jika bergincu, pakailah yg tidak menyerlah warnanya. atau Mengapa tidak pakai lipstick-non-glossy atau lipbalm sahaja?

9. Perempuan islam TIDAK GUNA kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini, akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain. Rambut adalah mahkota, tetapi jangan biarkan mahkota itu tidak 'berharga' dengan menayangkannya tanpa sebarang perlindungan. Jika mahkota berharga disimpan dengan rapi di dalam sangkar, dan ditambah pula pengwal untuk menjaga keselamatannya, maka demikian juga dengan rambut wanita. Sangkar itu adalah kain litup yang sempurna dan pengawalnya pula adalah ilmu yang diamalkan oleh anda untk memakainya dengan cara yang terbaik.

10. Jadilah perempuan islam & muslimah yang B E R G U N A


"Hendaklah mereka (wanita) menahan
pandangannya, dan kemaluannya, dan
janganlah mereka menampakkan
perhiasannya, kecuali yang (biasa)
nampak dari padanya. Dan hendaklah
mereka menutupkan kain tudung ke
dadanya, dan janganlah menampakkan
perhiasannya (auratnya) kecuali kepada
mahram mereka.” (Surah an-Nuur 24: 31)

peringatan ni untuk ana n smua muslimah

kepada muslimin pula, antum boleh nasihatkan kakak, adik, ibu, nenek, saudara perempuan, teman n sesiapa saja muslimah disekeliling antum

wallahu'alam

Friday, January 22, 2010

PEDOMAN MENGHADAPI PELBAGAI MASALAH

[dipetik drp bicaramuslim.com]

Sebagai seorang Islam dan beriman kepada Allah akan menerima semua yang tidak disukai oleh diri sebagai ujian tuhan.Namun sejauh mana kita faham dan melihat ujian-ujian itu dari kehendak tuhan.Bagaimana kita dapat bersikap baik sangka kepada tuhan yang mendatangkan ujian dan kita benar-benar redha apa yang terjadi.

Mampukah kita tersenyum dan tanpa rungutan,sejauh mana kita dapat bersabar sehingga masaalah itu diganti dengan keamanan,kebahagian dan kembali diri dalam keadaan sukacita serta gembira.

Kita tahu akan makna “Dari tuhan ia datang,kepadanya jua ia kembali”dan kita tahu makna kalam “Tiada daya upaya melainkan izin Allah”.dan erti berserah diri,redha,sabar serta berusaha.Bagaimana kita mempraktik ajaran-ajaran tuhan ini dalam menghadapi apa ju masaalah.

Amalan ini hanya mampu dilakukan kepada mereka yang yakin dengan janji Allah. Banyak janji-janji Allah dinyatakan kepada mereka yang sanggup sabar,baik sangka,redha,pasrah dan tidak putus asa dalam berharap pertolongan Allah.

Sememangnya masaalah itu terjadi dengan asbab.Asbab diri sendiri atau pun kerana orang lain.Kedua-duanya tidak perlu dipertikaikan dan dipersoalkan.Tidak ada kata-kata hairan kenapa dan mengapa dan apakah serta bila.

Kita jangan merasakan bilamana amalan kita telah baik dan berusaha mendekati tuhan,maka terkecualilah kita dari ujian-ujian.Sesungguhnya ujian-ujian itu adalah tangga kepada kita untuk naik kehadratnya.Semakin banyak ujian yang berjaya ditempuhi dengan sifat-sifat terpuji maka semakin hampir kita kepadaNya.

Sehinggalah kita tidak memilih tentang apa ujian yang datang semuanya adalah sama. Kerana setiap ujian itu telah Allah pilih mengikut kemampuan penanggungnya.Sedangkan manusia telah merasakan sangat berat dan menderita.

Umpama pepatah mengatakan langit tidak terlalu cerah, begitulah juga dengan untung nasib dan ketentuan manusia. Justeru, dalam meniti perjalanan hidup, pasti ada pada satu masa seseorang melalui titi kesengsaraan dan kekecewaan.

Bahagia dan ketenangan hati yang dikecap sekian lama umpama lenyap begitu saja.Tiada siapa yang menyangka, dengan sekelip mata kita mungkin kehilangan orang yang dikasihi – ibu bapa atau isteri tersayang meninggal dunia akibat kemalangan misalnya. Kisah lain mungkin kita dibuang kerja atau perniagaan yang diharap menampung kehidupan keluarga akhirnya muflis.

Contoh yang lebih menakutkan mungkin seperti ini; kita memandu kereta untuk ke tempat kerja dan tanpa sengaja melanggar seorang pejalan kaki sehingga maut dan episod akhirnya dipenjara beberapa tahun.

Kebanyakan kita mungkin berasa kecewa, sedih dan tertekan pada permulaannya, fikiran buntu mengenangkan kehidupan diri dan keluarga selepas itu.

Lebih ditakuti apabila kita akhirnya menyalahkan takdir, malah sudah ada cerita dan kes di negara ini atau di negara lain, si polan itu membunuh diri atau melakukan perkara yang tidak waras akibat tekanan hidup.

Menyoroti ayat ke-286, Surah al-Baqarah, Allah berfirman, bermaksud: "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

Akan tetapi ramai sekali yang begitu mudah berputus asa daripada memikirkan cara menangani masalah dan ujian itu. Walaupun masalah itu tidak dapat diatasi, mereka harus menerimanya dengan reda dan yakin pasti ada hikmah tersembunyi di sebalik peristiwa pahit itu.

Mungkin hikmah itu terselindung di sebalik material duniawi tapi tidak di sisi Allah swt itu sendiri kerana manusia beruntung adalah yang mendapat keredaan-Nya. Lalu jika kita menjadikan akhirat dan keredaan Allah itu sebagai matlamat, maka segala ujian yang bersifat keduniaan itu dianggap remeh saja.

Allah adalah pencipta manusia, maka Dia mengetahui bahawa pasti ada hamba-Nya yang akan bersedih akibat mengalami 'zaman kejatuhan'. Malah, Rasulullah saw sendiri pernah bersedih antaranya apabila baginda diusir dan dikasari penduduk Taif sehingga kepalanya berdarah, ketika cuba berdakwah selepas kematian isteri baginda, Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib.

Lalu jika diteliti, banyak sekali nas yang membicarakan pelbagai aspek perasaan itu dalam al-Quran. Antaranya dua ayat yang diulang iaitu:

"Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan," – (Alam Nasyrah: 5-6).

Imam al-Ghazali dalam kitabnya, Mukashafah al-Qulb menerangkan bahawa barang siapa ingin selamat daripada azab Allah, mendapat pahala dan rahmat-Nya serta masuk syurga, hendaklah dia menahan nafsu terhadap keinginan dunia selain sabar menghadapi kesulitan dan musibahnya.

Tatkala kita bersedih menghadapi kesulitan, pasrah dan sabar dengan ujian-Nya, Rasulullah saw membawakan khabar gembira seperti sabda baginda:

"Barang siapa sakit semalaman, dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih dosanya bagaikan ketika dia lahir daripada perut ibunya. Jika engkau sakit, janganlah segera meminta sembuh."

Sebagai insan yang mengaku bahawa Allah itu tuhan dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, yakinlah kita bahawa segala kesulitan yang dihadapi dengan sabar tidak membawa sebarang kerugian melainkan peluang untuk mendekatkan diri dengan pintu syurga.

Sedarlah, kita mungkin ditimpa kesulitan, tapi bersyukurlah kerana kita masih hidup dan memiliki kudrat untuk merubah kesulitan itu malah masih ada orang lain yang lebih berat tekanan dan dugaannya berbanding kita.

Adakah kesulitan kita itu lebih pedih daripada kesulitan ditanggung nabi dan wali Allah? Adakah sakit kita itu lebih teruk daripada penyakit Nabi Ayub?

Adakah susah kita itu lebih teruk daripada cabaran dihadapi Rasulullah saw?

Benar, mereka itu kekasih Allah, tapi yakinlah di sebalik kesusahan yang kita hadapi, pasti ada insan lain yang lebih sukar kehidupannya. Ketika sedih, fikirlah mengenai kebahagiaan yang sudah lama kita peroleh, tapi kesenangan itu mungkin membuatkan kita terlalai.

Lalu Dr 'Aidh 'Abdullah al-Qarni menukilkan menerusi kitabnya La Tahzan bahawa: "Kesulitan itu sebenarnya akan menguatkan hati, menghapuskan dosa, menghancurkan ujub, menguburkan sombong, meluruhkan kelalaian, menyalakan lantera zikir, menarik empati sesama, menjadi doa yang dipanjatkan orang soleh, mewujudkan ketundukan dan penyerahan kepada Yang Maha Esa, sebagai sebuah peringatan diri, sebuah upaya menghidupkan zikir, sebuah upaya menjaga hati dengan sabar, sebuah persiapan mengadap Tuhan dan sebuah celaan untuk tidak cenderung kepada dunia, merasa aman dan tenang dengannya."

Maka adulah segala kegelisahan, kesulitan dan kesedihan yang tidak terzahir kepada Allah swt. Mohonlah dengan penuh tawaduk dan berharap kepada-Nya di samping berusaha mengubah keadaan, nescaya akan Dia perkenankan, kerana itulah janji-Nya menerusi Surah al-Mukminun, ayat ke 60:
"Berdoalah kamu kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu."

mari kita sama-sama renungi hadis berikut:-

"Sungguh menakjubkan perilaku orang mukmin. Semua keadaan adalah baik baginya. Jika beroleh kesenangan dia bersyukur, yang demikian itu adalah baik baginya; dan jika dia ditimpa kesusahan, dia bersabar, dan yang demikian itu adalah baik baginya. Perilaku seperti itu hanya ada pada diri seorang mukmin." (HR Muslim dan Ahmad)

"...sesungguhnya yang paling mulia (di antara) kamu di sisi Allah ialah yang paling bertaqwa (di antara) kamu..." [TMQ Al-Hujurat:13]

Wallahuta'ala a'lam bissawab
Wassalamu'alaikum wrt wbt

APABILA ANDA..

[DIPETIK DR bicaramuslim.com]

•Apabila semuanya serba tidak kena, dan anda tidak tahu apa lagi yang
hendak dilakukan... ingatlah... anda masih boleh bersandar kepada Dia Yang Maha
Mengasihi...

• Apabila hidup diselubungi kegelapan, semuanya silap, carilah sinar itu
dari Dia Yang Memberi Cahaya.

• Apabila dibelenggu masalah sedangkan tiada sesiapa pun yang mahu mengambil
kisah, ingatlah pada Dia yang tidak pernah melukakan hatimu kerana Dia
Maha Adil.

• Apabila hati terluka dan kesakitan itu menumbangkan kudratmu, jangan
berputus asa kerana Dia melihat segala-galanya.

• Apabila lemah tidak bermaya sedangkan perjalanan masih jauh perlu diharungi,
carilah kekuatan itu dari Yang Maha Perkasa.

• Apabila hidup ini dirasakan seperti beban, segala-galanya goyah, bangunkan
semula kota semangat itu dengan keyakinan bahawa itulah iradat-Nya.

• Apabila jalan di depan digelapi mendung sedangkan tiada sesiapa di sisi yang
sudi menemani, carilah jalan lurus itu dari Dia, yang menjadi satu-satunya
panduan hidup.

• Apabila orang di sekeliling tidak mahu mendengar suara dan keluhanmu, jangan
kecewa kerana Dia Maha Mendengar.

• Apabila miskin dan papa, anda terperangkap dalam kesempitan, ingatlah kepada
Dia Yang Maha Kaya.

• Apabila anda dalam kedukaan sedangkan tiada tempat untuk melarikan diri,
mengadulah kepada Dia Yang Satu.

• Apabila keseorangan dan kedukaan itu seperti tiada penghujungnya, serahkan
dirimu kepada Dia... satu-satunya tempat yang boleh digantungkan harapan.

• Dan apabila parut lukamu dicederakan lagi, hatimu dicakari kebimbangan,
ingatlah bahawa Dia sentiasa bersama orang-orang yang sabar.

Tuesday, January 19, 2010

JANGANLAH KAMU BERSEDIH

[DIPETIK DRP: http://budriez.wordpress.com/2008/02/25/jangan-lah-kamu-bersedih]
Semua manusia akan menghadapai pelbagai ujian dan dugaan.
Namun semua ini bukan penghalang untuk kita kelihatan senyum
dan ceria. Sebaliknya,dengan senyuman dan kecerian kita akan
mampu untuk menghadapi ujian hidup.Biasalah jika susah hati
atau ditimpa masalah dan musibah ada yg menanggis.Dalam situasi
anda tidak akan dapat berfikir dengan rasional dalam situasi yg tidak
tenang.

Paling penting,anda perlu menyediakan diri anda untuk menghadapi
dan menyelesaikannya, juga tidak akan selesai jika anda melarikan
diri.Masalah akan selesai jika kita berusaha.Memang susah! memang
payah! Ada tikanya perit dan mengecewakan malah melukakan.Tapi
bila anda menerima setiap yg berlaku didalam hidup anda sebagai
ujian,anda akan tetap boleh kekal senyum menerima dengan redha.
Inilah panduan:

1-Kenapa aku diuji?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja mengatakan "kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2
yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang2
yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang yang dusta."
….Surah Al-Ankabut ayat 2-3

2-Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

” Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi mu,dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui,”
…..Surah Al-Baqarah ayat 216

3-Kenapa ujian seberat ini?
” ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesan-
ggupannya,”
…..Surah Al-Baqarah ayat 286

4-Kenapa rasa kecewa?
” Jangan kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjat-darjatnya, jika kamu
orang-orang yang beriman,”
…..Surah Al-Imran ayat 139

5-Bagaimana harus aku menghadapinya?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala
kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuat-
kan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan ),
dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan)
serta bertaqwalah kamu kepada ALLAH supaya, kamu berjaya ( mencapai
kemenangan).”
…..Surah Al-Imran ayat 200

6-Apa yang aku dapat daripada semua ini?
“Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri,harta
mereka dengan memberikan syurga untuk mereka……
….Surah At-Taubah ayat 111

7-Kepada siapa aku berharap?

“Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya.Hanya kepada-Nya
aku bertawakal.”
…..Surah At-Taubah ayat 129

8-Aku dah tak dapat bertahan lagi!!!
“…..dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya
tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir.”
…..Surah Yusuf ayat 12